Συνέντευξη με τον ‘Devoidness’ με αφορμή την έκθεση ‘Athens Street Art Revisited’ στο πλαίσιο της έκθεσης «Fine Street Art | Η Street Art σε Σύνθετη Πραγματικότητα» που, εν τέλει, ακυρώθηκε λόγω περιοριστικών μέτρων για τον Covid-19 (9 Μαρτίου 2020)
1. Σύμφωνα με το δελτίο τύπου της έκθεσης, «οι συμμετέχοντες μπορούν να καταταχθούν βάσει της δραστηριοποίησής τους στο χώρο της Street Art σε διαφορετικές αντιπροσωπευτικές εξελικτικές περιόδους – ρεύματα της εγχώριας σκηνής, ξεκινώντας από τα τέλη της δεκαετίας του ’80 και φτάνοντας στο σήμερα».Πώς συνδέεται ο δυστοπικός σουρεαλισμός (παρελθόν) με τη Street Art (παρόν) και γιατί επέλεξες αυτό το ρεύμα να αντανακλά τα έργα σου; Ή σε επέλεξε εκείνο πρώτα;
«Για μένα η street art είναι ένα μέσω έκφρασης αλλά και ένα μέσο μόρφωσης ενός λαού που δεν ασχολείται επαρκώς κατ’ εμέ με την τέχνη. Το γεγονός ότι συνηθίζει να υπάρχει έξω από τις γκαλερί κατά πλειοψηφία δεν μας προσδίδει την ικανότητα να τη θεωρήσουμε ξεχωριστό κομμάτι από την τέχνη. Υπάρχει ακόμα κόσμος που θεωρεί ότι είναι βανδαλισμός. Εκθέσεις σαν και την συγκεκριμένη ίσως υπάρξει μία καλή ευκαιρία για να ανεθεωρηθούν κάποια πράγματα. Ο δυστοπικός σουρεαλισμός, ίσως για κάποιους και νέο-δυστοπικούς, να είναι ένα κίνημα τέχνης. Το πρόθεμα νέο- αφορά την επανεμφάνιση ενός παλαιότερου κινήματος με εμφυσιμένες ειδοποιούς διαφορές που το επαναφέρουν στο σήμερα. Δεδομένου ότι η τέχνη ασκείται συνεπάγεται ενδεχομένως ότι διάλεξα το κίνημα αυτό βάσει βιωματικών εμπειριών. Χαρακτήρες και τοπία είναι μόνο μερικά χαρακτηριστικά πράγματα που προδιαθέτουν τον θεατή σε μία αισθητική βγαλμένη από βιντεοπαιχνίδια».
2. Πώς και ποια σχέση έχουν οι εξωπραγματικοί σας χαρακτήρες με την κοινωνία του σήμερα; Ο άνθρωπος στη σημερινή εποχή, θεωρείς, πως βρίσκεται πιο κοντά στις φυσικές προδιαθέσεις του ή πιο μακριά κι αν βρίσκεται μακριά, θεωρείς πως θα ενδιαφερθεί ποτέ να έρθει πιο κοντά ή θα συνεχίσει να πλάθει διανοητικούς κόσμους που είναι πιο φιλόξενοι;
«Οι εξωπραγματικοί χαρακτήρες που έχω δημιουργήσει δεν θεωρώ ότι είναι τόσο φανταστικοί όσο φαίνονται. Μια από τις πηγές που άσκησαν σημαντική επιρροή στην δημιουργία της θεματικής αυτής ήταν και το βιβλίο «Η μεταμόρφωση» του Κάφκα. Μου έθεσα την εξής ερώτηση: Πως θα έμοιαζε αν υπήρχε η κατσαρίδα (που αναφέρεται το βιβλίο) αυτή μέσα μας. Προσπάθησα να αποτυπώσω σε ένα σώμα, διάφορα ψυχικά ιδιώματα και παθήσεις, χωρίς να θέλω να μοιάζει με άνθρωπο. Ήθελα κάτι αλλόκοσμο, όπως τον ανθρώπινο χαρακτήρα. Μετά από μελέτη κατέληξα σε ένα ψυχολογικό τεστ, που με βοήθησε να κατατάξω τους ανθρώπους σε κατηγορίες με βάση τον χαρακτήρα τους, ώστε να εικονογραφήσω.
Ξεκίνησα να δίνω παραδείγματα, καθώς δεν μπορούσα να εξηγήσω στους γύρω μου, πως βλέπω τον κόσμο που ζούμε. Έτσι οι χαρακτήρες του ΕS, μαζί με πολλές προσωπικές μου σημειώσεις, αναλύουν, πως από τη σημερινή εποχή, φτάσαμε στο δυστοπικό μέλλον και πως ξεπεράστηκε. Πρόκειται για ένα μέλλον πραγματικό και φανταστικό, μαζί. Το κύριο χαρακτηριστικό μας, είναι ότι κάθε πρωί που ξυπνάμε, ξεχνάμε τους εαυτούς μας στο σπίτι, εξαιτίας της δουλειάς μας, χωρίς να επικοινωνούμε πραγματικά, ξεχνώντας ότι ζούμε σε έναν τόσο όμορφο κόσμο και καταλήγουμε να νοιαζόμαστε για τα πιο άσχημα πράγματα.
Για μένα ο άνθρωπος, δεν έφυγε ποτέ από τις προδιαθέσεις του, κάτι που το θεωρώ λογικό και φυσικό. Οι κίβδηλοι κόσμοι που δημιουργούνται στο μυαλό μας, είναι επεξηγηματικοί του πραγματικού. Κάποτε, μου είπαν ότι όλοι μας έχουμε ανάγκη από ένα παραμύθι. Σε αυτό, ίσως να φταίει τα πράγματα που κρύψαμε μέσα μας, καθώς δεν υπήρξαμε αρκετά δυνατοί για να τα αντιμετωπίσουμε. Δεν είναι θέμα ενδιαφέροντος, αλλά αναγκαιότητας, καθώς το παραμύθι, το ορίζουμε και μας ορίζει. Στην πραγματική ζωή, βέβαια, η ανασφάλεια που μας περιβάλλει, υπερτερεί από το παραμύθι και «αγκαλιάζει» τη καθημερινότητα μας».
3. H Street Art σήμερα δεν μπορεί να αποφευχθεί εντός των πόλεων αλλά και της υπαίθρου. Θεωρείς πώς έχει αρχίσει να μετουσιώνεται ως δομικό στοιχείο στις σύγχρονες κοινωνίες διότι «κάτι μας έλειπε»; Ο πολιτισμός, τελικά, είναι πηγή δυστυχίας, συμφωνείτε με τον Freud;
«Η Street Art δεν πιστεύω ότι πρέπει να είναι προς αποφυγή τόσο εντός όσο και εκτός των πόλεων. Επίσης, δεν πιστεύω ότι ο πολιτισμός είναι πηγή δυστυχίας. Πηγή δυστυχίας για μένα είναι τα γκρίζα χρώματα στα κτήρια. Η απουσία χρώματος συμβάλει αισθητικά τουλάχιστον στην δυστυχία. Σαν μία πολιτισμική αεργία που συναντάται μέσα στα λεωφορεία κοιτώντας απ΄το παράθυρο τους ανθρώπους. Έτσι είναι και τα κτήρια στην πόλη, όλα ίδια. Η συγκεκριμένη έκφραση στην Ελλάδα του σήμερα βιώνεται περίεργα. Από διαφημίσεις μεγάλων πολυεθνικών μέχρι στίχους που αφιέρωσε κάποιος σε έναν τοίχο. Στο όνομα ενός ανθρώπου που το φιλοτέχνησε με χρώματα και πολύπλοκα περιγράμματα φαίνεται η ανάγκη να ξεπεράσουμε το άχρωμο. Ένα άχρωμο που θα μπορούσε να ομοιάζει στους λευκούς τοίχους μιας ψυχιατρικής αισθητικής».
Όπως αναφέρεται στο Δελτίο Τύπου τους, «οι συμμετέχοντες μπορούν να καταταχθούν βάσει της δραστηριοποίησής τους στο χώρο του graffiti σε διαφορετικές αντιπροσωπευτικές εξελικτικές περιόδους – ρεύματα της εγχώριας street art σκηνής, ξεκινώντας από τα τέλη της δεκαετίας του ’80 και φτάνοντας στο σήμερα. Πρόκειται, μεταξύ άλλων, για μια έκθεση-αναδρομή στην πρόσφατη ιστορία της Τέχνης του Δρόμου της χώρας μας».
Links
‘Devoidness’
Facebook: https://www.facebook.com/devoidness
Ιστοσελίδα:https://www.saatchiart.com/devoidness1
Instagram: https://www.instagram.com/devoidness__/