Συνέντευξη με τον ‘Alone98’ με αφορμή την έκθεση street art που διοργανώθηκε στην EXIT Gallery (Μάρτιος 2019 / Ιούνιος 2022)
1. Θα θέλαμε να μας μιλήσεις για το πώς ξεκίνησες το ‘Graffiti’ και την πορεία σου μέχρι σήμερα, αφού ήσουν από τους πρώτους, μεταξύ άλλων, γνωστούς, στην παλιά Graffiti σκηνή της χώρας.
«Ξεκίνησα να βάφω το καλοκαίρι του 1997 στην Άμφισσα παρέα με φίλους που είχαμε τις ίδιες ανησυχίες. Στη συνέχεια, αποφασίσαμε να κάνουμε ένα crew τους ‘A.B.O.D’ (ALONE98 BAD ONE DAVID) όπου παράλληλα βρίσκαμε μέρη έξω από την Άμφισσα και δίναμε χρόνο στα «κομμάτια» μας, ώστε να βελτιωθούμε και να φτιάσουμε σε ένα αποτέλεσμα που μας ικανοποιούσε.
Δύσκολες εποχές για το graffiti πόσω μάλλον στην επαρχία. Sprays δεν υπήρχαν, internet δεν υπήρχε, και η πληροφορία ερχόταν από χέρι σε χέρι μέσα από περιοδικά φωτογραφείς κλπ. Οπότε και η εξέλιξη ήταν αργή. Το καλό της υπόθεσης είναι ότι μέσα από όλες αυτές τις δυσκολίες μαθαίνεις να εκτιμάς αυτό που κάνεις. Θυμάμαι όλο το χαρτζιλίκι μας, το κάναμε spray, δεν τρώγαμε στο σχολείο για να μαζέψουμε χρήματα, να πάρουμε sprays και να βγούμε σαββατοκύριακο για βάψιμο. Όλη την εβδομάδα σκιτσάραμε για το τι θα κάνουμε στην ώρα του μαθήματος.
Το 1999 – 2000 οι δίδυμοι φίλοι από το crew φεύγουν μόνιμα από την Άμφισσα και ο Σωτήρης (ο τέταρτος της παρέας) για προσωπικούς λόγους σταμάτησε να βάφει. Εγώ μόνος μου, πλέον, στην Άμφισσα, να συνεχίζω όσο μπορώ. Να φεύγω από Άμφισσα στο Αίγιο για να βρω τους διδύμους να βάψουμε και αυτοί πίσω αντίστοιχα και μαζί να «κατεβαίνουμε» Αθήνα για συναυλίες και βάψιμο στην εφηβική ηλικία των 15-16 ετών.
Στη συνέχεια η πορεία, μας έφερε κοντά αλλά δεν υπήρχε η ίδια όρεξη για βάψιμο – εγώ φοιτητής στα Υπολογιστικά Συστήματα Πειραιά, τότε, και οι δίδυμοι Μηχανικοί σε ΙΕΚ στο Αιγάλεω, κοιτάγαμε τις υποχρεώσεις μας και δίναμε αλλού προτεραιότητες.
Σε κάποια φάση, κουράστηκα και είπα θα φύγω απ’ τη σχολή (την οποία, στη συνέχεια, επέστρεψα και την τελείωσα). Πήγα και γράφτηκα σε ένα ΙΕΚ γραφιστικής στη Νίκαια και αυτή ήταν, ίσως, η καλύτερη επιλογή που έχω κάνει μέχρι σήμερα.
Στο πρώτο εξάμηνο, γνώρισα τον ‘Leo’ (Αλέκος) από τους πρώτους γκραφιταδες στον Πειραιά, είχε φύγει Γερμανία στην εφηβεία και έφερε γυρνώντας εμπειρίες που τις μοιράστηκε και έβαλε στο χάρτη του graffiti αρκετό κόσμο. Εγώ είχα σταματήσει να κάνω.
Ο πατέρας μου άκουσε στο ραδιόφωνο για ένα φεστιβάλ στο Βόλο στα Kαλά Nερά (‘Colour your life’) που γινόταν και με παρακίνησε να στείλουμε συμμετοχή με τον Αλέκο, όπως και κάναμε. Στη συνέχεια, μέσω social media γνώρισα τον «ΛΕΚΙ». Η γνωριμία μας επεισοδιακή μιας και στο πρώτο βάψιμο, μας τράβηξαν στην ασφάλεια – αρκετή ταλαιπωρία αλλά όλα καλά.
Με τον «ΛΕΚΙ» δέσαμε, κάναμε και ενα crew μαζί τους ‘DnA’ και στη συνέχεια κάναμε και δυο εκθέσεις. Ο «ΛΕΚΙ» (Λευτέρης) με βοήθησε σε πολλά στο graffiti.
Από τότε είμαι ενεργός writer με συμμετοχές σε εκθέσεις, φεστιβάλ με διοργανώσεις φεστιβάλ, δουλειές, ελεύθερα graffiti κλπ και όσο μπορώ θα το τρέχω».
2. Πώς επέλεξες το ‘aLoNe98’ και ποια είναι η σχέση σου με τη μοναχικότητα / μοναξιά και πώς έφτασες στο ‘fame’ του δρόμου; Ακόμη, γιατί υπάρχουν μικρά και κεφαλαία γράμματα στη λέξη; Και το 98 είναι ο αγαπημένος σου αριθμός, τι συμβολίζει;
«Σε γενικότερες γραμμές με το ‘ALONE’, πιστεύω ότι ένας άνθρωπος μόνος του, είναι υπεύθυνος για τις επιλογές του και από αυτόν καθορίζεται σε πολύ μεγάλο ποσοστό η πορεία στη ζωή του και στην τελική μόνοι ερχόμαστε σε αυτόν τον κόσμο, μόνοι φεύγουμε – απλώς, ταιριάζει στο ενδιάμεσο με κάποιους να κάνουμε παρέα».
3. Για ποιον λόγο επιλέγεις σχεδόν σε κάθε σχέδιό σου το πρόσωπο της γυναίκας με 2 και 3 εκφράσεις σε 1 κεφάλι και τι πιστεύεις για τα παιδιά σήμερα που φαίνεται να αγαπάς πολύ στα σχέδιά σου – θεωρείς ότι γνωρίζουν το style τους και τι πρέπει να κάνουν για να το αποκτήσουν; Θεωρείς ότι πρέπει πρώτα να έχουν οπωσδήποτε την αίσθηση της αδρεναλίνης του φυσικού σημείου, για να εκτιμήσουν αργότερα, εάν και εφόσον, τη Ζωγραφική με άδεια;
«Τα πρόσωπα τα διπλά τα κάνω γιατί μου αρέσει η σύνθεση των προσώπων – των συναισθημάτων, αλλά, και η αντίθεση που μπορεί να προκύψει από αυτά. Τώρα για το ξεκίνημα που κάνουν τα παιδιά, εγώ δε θέλω να μιλήσω και να παροτρύνω κανένα παιδί. Οι εποχές αλλάζουν το graffiti είναι και θα είναι παράνομο και graffitas είναι αυτός που έχει περάσει από αυτό το στάδιο.
Αλλά ποτέ δε θα σταθώ να μιλήσω και να διαχωρίσω το οτιδήποτε και να στρέψω π.χ. έναν πιτσιρικά στην παρανομία στο να βάψει σε τρένο. «Πέθανε», λέει, ο τάδε «έκανε αυτό που αγαπούσε μέσα στα τρένα». Αυτά να τα πείτε στη μάνα του, όταν παραλάβει το παιδί κάρβουνο. Όπως είπα, οι εποχές αλλάζουν. Παλιά, έβαφες το τρένο για να ταξιδέψει το «κομμάτι» σου, ενώ τώρα με ένα κλικ το «κομμάτι» σου έχει πάει παντού. ΣΕΒΟΜΑΙ τα παιδιά που κινδυνεύουν στα τρένα, αλλά ποτέ δε θα εκθειάσω αυτό που κάνουν σε ένα παιδί που ξεκινά να βάψει. Η ΟΥΣΙΑ ΤΟΥ GRAFFITI ΕΙΝΑΙ ΟΤΙ ΤΟΝ ΔΡΟΜΟ ΘΑ ΤΟΝ ΒΡΕΙΣ ΜΟΝΟΣ ΣΟΥ».
4. Θα θέλαμε πολύ να μοιραστείς μαζί μας την εμπειρία σου στη φυλακή στο Μαλανδρίνο και όσον αφορά το έργο π.χ. πώς επιλέχθηκε το θέμα και όσον αφορά το δικό σου βίωμα και συνειδητοποιήσεις. Νομίζω πως ήσουν από τους πρώτους artists που ζωγράφησαν σε μία τόσο σκληρή φυλακή στη χώρα μας, σε ένα περιβάλλον στέρησης της ανθρώπινης ελευθερίας.
«Στο Μαλανδρίνο πήγα μετά από πρόσκληση του Διευθυντή για να δημιουργήσω το παιδικό επισκεπτήριο της φυλακής. Κατά την ώρα που εργαζόμουν, υπήρχαν στο χώρο κρατούμενοι όπου έκαναν μεροκάματα για τη μείωση της ποινής. Εκεί, ένας σέρβος κρατούμενος, μου πρότεινε τελειώνοντας το επισκεπτήριο να φτιάξω και ένα σχέδιο στο προαύλιο της πτέρυγας Θ. Αυτό ήταν πολύ δύσκολο να γίνει. Μέσα μου δεν το πίστεψα, να σου πω την αλήθεια, και όταν πήγα να φύγω, μου λένε «τι έγινε, φίλε, δε θα μας το φτιάξεις;» Απευθύνθηκαν στον Διευθυντή και μη θέλοντας να χαλάσει το χατίρι κανενός, έδωσε το οκ και μπήκαμε στη διαδικασία να το δημιουργήσω.
Η πρώτη μου επαφή με το προαύλιο ήταν εμπειρία ζωής. Όλοι οι κρατούμενοι στα κελιά τους να με κοιτούν απ’ τα παράθυρα και τα κάγκελα. Σαν τις ταινίες – ένα κλίμα, μια ατμόσφαιρα πολύ συγκεκριμένη. Οι οδηγίες ήταν οι εξής: όσο θα δούλευα, αυτοί να ήταν έγκλειστοι, πράγμα που με έκανε να αντιδράσω. Οι άνθρωποι ήδη είναι σε περιορισμό, δεν έχω να φοβηθώ κάτι, δε γίνεται να δουλέψω και να έχω στο μυαλό μου ότι τους περιορίζω, επιπλέον. Επίσης, ζήτησα και 3 κρατούμενους να με βοηθήσουν, γιατί το σχέδιο ήθελα να το βγάλουμε μεγάλο σε μέγεθος, αλλά και να βγει σε σύντομο χρονικό διάστημα.
Συμφωνήσαμε και έτσι την επόμενη ημέρα, ήμουν στην Πτέρυγα Θ και ξεκίνησα να βάφω. Από τη συμπεριφορά μου, οι κρατούμενοι εκτίμησαν τη στάση μου και «με το καλημέρα» ήξεραν το όνομά μου. Μπήκα στο προαύλιο και άκουγα «ΚΑΛΗΜΕΡΑ ΠΑΝΑΓΙΩΤΗ ΜΕΣΑ ΑΠ ΤΑ ΚΕΛΙΑ», το λέω και ανατριχιάζω. Έβγαιναν όσο έβαφα ανά ομάδες – πολύ λίγα άτομα έρχονταν και με κερνούσαν φαγητό, αναψυκτικό κτλ. και μου φέρθηκαν καλύτερα από ανθρώπους που γνώριζα έξω από αυτόν το χώρο.
Στον τοίχο του προαυλίου, δημιουργήσαμε τον ΠΑΡΘΕΝΩΝΑ. Ήταν δική τους επιλογή, πράγμα που μου προκάλεσε έκπληξη, καθώς από τα τρία άτομα που συνεργάστηκα, ο ένας ήταν Ρουμάνος, ο άλλος Σέρβος και ένας Έλληνας. Έξυπνοι και οι τρεις και το πιο όμορφο είναι ότι τα παιδιά αυτήν τη στιγμή βρίσκονται έξω και ήρθαν και με βρήκαν στο μαγαζί μου, είναι καλά και προχωράνε τη ζωή τους.
Όταν έφυγα από εκεί, όλοι μου εύχονταν να προσέχω την ελευθερία μου …. ».
5. Τί γνώμη έχεις για τα εγκαταλελειμμένα κτίρια της Αθήνας;
«Το πρώτο πράγμα που μου έρχεται στο μυαλό είναι το πως μπορεί να υπάρχουν εγκαταλελειμμένα κτίρια όταν υπάρχουν εγκαταλελειμμένοι άνθρωποι. Δεν γίνονται αυτά. Σε αυτόν τον κόσμο εγώ κρατώ απόσταση και δε βρισκω λογική. Τα graffiti μέσα στα εγκαταλελειμμένα δίνουν ζωή, τα κτίρια αυτά είναι οι καλύτερες gallery».
6. Ένα σχόλιο για το μάθημα της Εικαστικής Αγωγής που δεν υφίσταται πια στα σχολεία και το μέλλον των παιδιών, ορισμένων γενεών, που δεν θα γνωρίζουν την ιστορική και την πρακτική βάση μορφών Τέχνης, εκφράσεων του πολιτισμού μας;
«Θεωρώ πως είναι λάθος επιλογή να μην υπάρχει μάθημα εικαστικής αγωγής στα σχολεία όπως θεωρώ πως είναι χρέος των γονέων να στρέφουν τα παιδιά τους στις Τέχνες και να τα αφήνουν ελεύθερα να εξελιχθούν και να διαμορφώσουν χαρακτήρα μέσα από αυτές».
7. Θεωρείς πως μία τοιχογραφία μπορεί να βοηθήσει στην αναβάθμιση του σημείου που δημιουργείται σε μία περιοχή, και την εκάστοτε επιχείρηση προς την ανάκαμψη εσόδων – γνωστοποίησης σε επίπεδο γειτονιάς;
«Αισθητικά μπορεί να το κάνει και σίγουρα μπορεί να βοηθήσει και πρακτικά σε κάποιες περιπτώσεις. Αλλά εξαρτάται από πολλά πράγματα: από την τοιχογραφία, από το χώρο, αλλά και από το πόσο δεκτικοί είναι οι άνθρωποι σε αυτό που εισπράττουν βλέποντας στο χώρο μια αλλαγή».
Links
‘Alone98’
Facebook: https://www.facebook.com/profile.php?id=100063709293374
Instagram: https://www.instagram.com/al_one_98/
Youtube: https://www.youtube.com/user/alone1998abod
Απομαγνητοφώνηση συνέντευξης (2019): Νεφέλη Μπαφούνη, μέλος του #SAP
Απομαγνητοφώνηση συνέντευξης (2022): Κωνσταντίνα – Μαρία Κωνσταντίνου