Συνέντευξη με την ομάδα ‘Urban Act’ (15 Απριλίου 2018)
1. Ποια είναι η άποψή σας για τη Street Art; Πώς και γιατί δημιουργήθηκε μία οργάνωση που μεριμνά για τους γκρίζους τοίχους των σχολείων της Αθήνας να γεμίσουν χρώμα;
«H Street Art αποτελεί ένα από τα πιο πρωτοποριακά και σύγχρονα εργαλεία για την αναμόχλευση θεμάτων που άπτονται του δημόσιου χώρου. Από τη μια μεριά οι οργανωμένες προσπάθειες και πρωτοβουλίες δίνουν αφορμές για συζητήσεις αλλά και υλοποιούν παρεμβάσεις που ομορφαίνουν το αστικό τοπίο να αποτυπώνουν ανάγκες αλλά και θεματικές που συνδέονται με το εκάστοτε χωροχρόνο. Ο φορέας μας δημιουργήθηκε από την αγάπη των μελών της και των συνεργαζόμενων καλλιτεχνών από το χώρο αποκλειστικά της Graffiti & Street Art σκηνής της Ελλάδας για τις δημόσιες τοιχογραφίες, τη θετική ενέργεια που λαμβάνουμε από τους πολίτες για τις παρεμβάσεις στους γκρίζους τοίχους, την συμμετοχή αυτοδίδακτων νέων καλλιτεχνών κ.ά. Ειδικότερα, το πρόγραμμα μας «Ζωγραφίζοντας Σχολικά Κτίρια ανά την Ελλάδα», πέρα από τα παραπάνω καλλιεργεί στους πολίτες το αίσθημα της συμμετοχής για ένα κοινό σκοπό, την αλληλοστήριξη, τη συμμετοχικότητα, την πρωτοβουλία για την επανακειοποίηση του δημόσιου χώρου κ.ά.».
2. Υπάρχουν κάποια συγκεκριμένα σχολεία σας πόλης ή σας περιοχής που κατοικείτε που σας έχουν τραβήξει την προσοχή σας; Εάν ναι, ποια σχολεία είναι αυτά;
«Σαν φορέας έχουμε αποτυπώσει και χαρτογραφήσει εκατοντάδες σχολεία ανά την Ελλάδα είτε λόγω πρόσκλησης των σχολείων είτε λόγω των άλλων προγραμμάτων που υλοποιούμε μέσω φεστιβάλ και εκθέσεων, και βλέπουμε ότι κάθε σχολείο είναι ιδιαίτερο με τις δικές τους ανάγκες και θέση στο χώρο της πόλης».
3. Αναφέρετε σε κάθε σχολείο την ιστορία του Graffiti και πώς τη συνδέετε με το σήμερα (Street Art) π.χ. με συγκεκριμένα έργα; Ποια είναι, δηλαδή, η διαδικασία της πρότασης βαψίματος τοίχων σχολείων;
«Η διαδικασία στο πρόγραμμα που υλοποιούμε στα σχολεία με οργανωμένο πρόγραμμα και υπό την αιγίδα του Υπουργείου Παιδείας και των Δήμων από το 2005 είναι παραλαβή της αίτησης από το σχολείο ή το σύλλογο γονέων, φωτογραφίες από τις επιφάνειες, αποστολή στους καλλιτέχνες, καθορισμός θεματικής από τη σχολική κοινότητα, καθορισμός καλλιτέχνη που θέλει να συμμετέχει, δημιουργία προσχεδίων, τελική επιλογή σχεδίου από τη σχολική κοινότητα, καθορισμός χρονοδιαγράμματος, υλοποίηση της μεγάλης τοιχογραφίας, σεμινάρια στους μαθητές και συνομιλία, συμμετοχή των μαθητών σε χαμηλούς τοίχους του σχολείου, κλείσιμο με εγκαίνια παρουσία και των γονέων».
4. Ποιες άλλες πρωτοβουλίες έχετε υλοποιήσει μέχρι στιγμής σχετικά με τη Street Art, πότε υλοποιήθηκαν και συνεργατικά με ποιους (συμπεριλαμβανομένων και των ονομάτων των καλλιτεχνών);
«Είναι μεγάλος ο κατάλογος αυτών που αναφέρετε μιας και ο φορέας μας υλοποιεί προγράμματα τοιχογραφιών από το 1998! Ενδεικτικά θα αναφέρουμε κάποια από τα τελευταία μας έργα-δράσεις:
- Πρόγραμμα «Ζωγραφίζοντας Σχολικά Κτίρια ανά την Ελλάδα» με την αιγίδα του Υπουργείου Παιδείας, Περιφερειών και Δήμων.
- Πρόγραμμα δημόσιων τοιχογραφιών στη Θεσσαλονίκη (Μπιενάλε Νέων Καλλιτεχνών με θεματική «Ενάντια στη βία των γυναικών», Κρατικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης, Αχεπα κ.ά.).
- «Χρώμα στο χώρο της Υγείας», παρεμβάσεις σε παιδιατρικές κλινικές (Παίδων Αγ. Σοφία, Τζάννειο κ.ά.).
- ΟΛΠ, Σιλό «Μουσείο Ενάλιων Αρχαιοτήτων».
- «CityCall», δημιουργία μεγάλων τοιχογραφιών στο Βόλο με τη συμμετοχή των πολιτών.
- Δημόσιες τοιχογραφίες στο Δήμο Αθηναίων με στόχο να επηρεαστεί θετικά η ψυχολογία των πολιτών δίνοντας χρώμα σε γκρίζα σημεία της πόλης.
- Εικαστικές εκθέσεις με στόχο την προβολή του έργου Ελλήνων και ξένων καλλιτεχνών μέσα από διαφορετικούς τρόπους έκφρασης με καινούριες τεχνικές και ιδέες.
- Φεστιβάλ όπως ‘Street Art Festival’, Ευρωπαϊκό πρόγραμμα ‘Urban Art Ventures’, ‘Bike Art.gr’ κ.ά.
- Έκδοση λευκωμάτων ‘Mural Art’, «To graffiti στην Ελλάδα», «Ο Δρόμος», «Το ποδήλατο στην Ελλάδα», κ.ά.».
5. Εάν όχι, προτάθηκε ποτέ η υλοποίηση πρωτοβουλιών που, εν τέλει, δεν πραγματοποιήθηκαν; Κι εάν ναι, για ποιους λόγους;
«Υπάρχουν, φυσικά, δράσεις που προτείνονται και δεν υλοποιούνται και αποκλειστικά αυτό γίνεται για τη μη ύπαρξη οικονομικών πόρων για τη στήριξη των προγραμμάτων. Ενδεικτικά αναφέρουμε ότι στο «Ζωγραφίζοντας Σχολικά Κτίρια» έχουμε αυτήν τη στιγμή σε αναμονή πάνω από 200 σχολεία ανά την Ελλάδα, δηλαδή σχολεία που μας έχουν στείλει πρόταση για ένταξη στο πρόγραμμα αλλά αδυνατούμε να τα υλοποιήσουμε λόγω έλλειψης οικονομικών πόρων».
6. Γενικότερα ποια πιστεύετε ότι είναι η συμβολή της Street Art στα σχολεία;
«Καλύτερα να μιλήσουν εδώ οι απαντήσεις των σχολείων:
«Το αποτέλεσμα είναι μαγευτικό! τα σχόλια που αποκομίσαμε είναι άκρως κολακευτικά τόσο από τους γονείς όσο και από τους δημότες γεγονός που αποδεικνύει ότι το Graffiti είναι μια ζωντανή μορφή τέχνης κοινά αποδεκτή που προκαλεί θαυμασμό όλων. Σας ευχόμαστε ολόψυχα να συνεχίσετε το δημιουργικό σας έργο και προτείνουμε ανεπιφύλακτα σε όλους τους συλλόγους των σχολείων και στις σχολικές τους επιτροπές να συμμετέχουν στη προσπάθειά σας, για να δώσετε ζωή γεμάτη χρώμα στα σχολικά κτίρια», Σύλλογος Γονέων – 1ο δημοτικό σχολείο της περιοχής του Ελληνικού στην Αθήνα.
«Σας ευχαριστούμε θερμά, η τοιχογραφία σας λειτουργεί ήδη θετικά στη αισθητική και τη φαντασία μας! Γι αυτή την τόσο πετυχημένη εργασία σας, νιώθουμε την ανάγκη να σας ευχαριστήσουμε και να ευχηθούμε οι τοιχογραφίες σας να ομορφαίνουν κάθε σχολικό κτίριο της χώρας μας», 24η Ενιαία Σχολική Επιτροπή του Δήμου Βόλου».
7. Ποια είναι η γνώμη σας για τη συμβολή της Street Art ως προς το χαρακτήρα που προσδίδει σε μια περιοχή/γειτονιά όπου υπάρχουν σχολεία; (ανάπλαση, υποβάθμιση κ.λπ.)
«Αναβάθμιση, καλλιέργεια υπευθυνότητας για το δημόσιο χώρο, αφορμές για παρόμοιες πρωτοβουλίες και σε άλλα πεδία (χώροι πρασίνου, προβολές ταινιών street food κ.ά.)».
Links
‘Urban Act’
Ιστοσελίδα: https://www.urbanact.gr/
Facebook: https://www.facebook.com/Urbanactgr-236183123181556
Instagram: https://www.instagram.com/urbanactgr/
Youtube: https://www.youtube.com/channel/UCXe52mMBFY7jXmG389RK7LQ